فایتر

فایتر

فقط یه فایتر میتونه دنیای یه فایتر دیگه رو درک کنه
فایتر

فایتر

فقط یه فایتر میتونه دنیای یه فایتر دیگه رو درک کنه

فینال کی وان 2005 مبارزه سمی شیلت در برابر فیتوزا

فیتوزا از رزمی کارهایی بود که با زانو حریفش رو ناکار میکنه. فینال کی وان 2005 فیتوزا می خوره به پست سمی شیلت.... نتیجه رو خودتون ببینید.




5 ناک اوت برتر از جو فریزر

جو فریزر از فایترهای معروف آمریکا در دهه ی هفتاد بود. مسابقه ی معروف او با کلی در سال 1971 مسابقه ی قرن لقب گرفت و به اولین باخت حرفه ای کلی منجر شد. مسابقه ی برگشت این دو غول بوکس در سال 1974 فرصتی برای کلی بود تا باخت مسابقه ی اول را جبران کند. مسابقه ی آخر و سوم این دو قهرمان در سال 1975 برگزارشد و با باخت مجدد جو فریزر رقم خورد. در زیر فیلمی کوتاه از 5 ناک اوت تاریخی جو فریزر را می بینیم.




7 ترکیب اساسی بوکس


مترجم رضاکیانی موحد

این 7 ترکیب را باید به گونه ای استادشوید که بتوانید در حال پیشروی، عقب نشینی، حرکت به طرفی و حتی با چشمهای بسته اجرا کنید. آنها در وضعیتهای مختلفی به شما خدمت خواهندکرد و می توانند برای ایجاد ترکیبهای پیچیده تر به هم متصل شوند.

1-2 (چپ-راست)

درست است! ترکیب ضربات چپ و راست طبیعتا اولین ترکیبی است که شما فرا می گیرید. اینها اولین ضرباتی هستند که شما به سمت حریف روانه می  کنید و احتمالا سالها قبل از اینکه بوکس را آغاز کنید آن را بر روی برادر کوچکتر یا همسایه ی بدجنس خود اجرا کرده اید. یک چپ سریع گارد حریف را باز می کند و راست مستقیما سرحریف را نشانه می گیرد. شما می توانید در یک مبارزه به سادگی با همین ترکیب پیروز شوید.

1-1-2 (چپ-چپ-راست)

این ترکیب برای گول زدن حریف مناسب است. چپ-چپ-راست ترکیبی کاری است چراکه حریف ممکن است در انتظار یک چپ-راست باشد. در این صورت چپ دوم شانس خوبی برای غافلگیری حریف می دهد تا راه برای اجرای راست باز شود. همچنین این ترکیب برای زمانی خوب است که حریف قصد دارد بر روی ضربه ی راست شما ضدحمله اجرا کند. در عوض اجرای چپ-راست همیشگی، برای امتحان گارد حریف می توان از چندین ضربه ی چپ بهره برد تا اینکه حریف اشتباه کند و شما با یک ضربه ی راست کار را تمام کنید. چپ-چپ-راست بهترین ترکیب بوکس است.

1-2-3 (چپ-راست-هوک چپ)

از اینجا به بعد است که بوکس مفرح می شود. جابجایی وزن بدن هنگامی که ضربه ی راست را اجرا می کنید طبیعتا می طلبد که هوک چپ را پس از آن دنبال کنید. هوک چپ پس از راست مستقیم اجرا می شود و می تواند به شدت به حریف آسیب بزند. شما می توانید هوک را بر روی فک حریف یا بر روی بدنش اجرا کنید. هوک چپ ،فارغ از اینکه راست شما به حریف اصابت بکند یا خیر، خطرناک است.

1-2-3-2 (چپ-راست-هوک چپ- راست)

این ترکیب چیزی جز چپ-راست-چپ-راست نیست. ضربه ی چپ گارد حریف را باز می کند. بعد با 3 مشت قوی ادامه می دهید: راست، هوک چپ و ضربه ی تمام کننده ی راست. هنگامی که این ضربات به خوبی اجرا شدند می توانید به گوشه ی خود برگردید.

1-2-5-2 (چپ-راست-آپرکات چپ-راست)

این ترکیب مانند ترکیب قبل است به غیر از اینکه به جای هوک چپ آپرکات چپ در آن اجرا می شود. این ضربه حریف را غافلگیر می کند چرا که از پایین به بالا اجرا می شود. اگر او بخواهد سرش را پایین بگیرد و پشت گارد بالایش مخفی شود یا بخواهد به شما حمله کند آپرکات چپ شما سرش را داغون خواهد کرد و می توانید با راست کارش را تمام کنید.

1-6-3-2 (چپ- آپرکات راست-هوک چپ- راست)

اگر همیشه با چپ-راست شروع کنید حرکات شما قابل پیشبینی خواهدشد. حریف ممکن است هوشیار شود و ضربه ی راست شما را سدکند. یا ممکن است که به سادگی با یک راست مستقیم از شما سبقت بگیرد و گاردش را حفظ کند. در موارد دیگر، اجرای یک آپرکات راست آسیب زیادی به او می زند و باعث می شود که سرش بالا بیاید تا شما با یک هوک چپ کار را دنبال کرده و با یک راست مستقیم کار را تمام کنید. می توانید آپرکات راست را بر روی بدن یا سر حریف اجرا کنید. مطمئن شوید که هنگامی که بوکس می کنید حرکاتتان خیلی قابل پیش بینی نباشد چرا که سر شما در برابر چپ آسیب پذیر است و یک ضدحمله ی راست هنگامی که آپرکات راست را می زنید می تواند کشنده باشد.

2-3-2 (راست-هوک چپ-راست)

بعضی وقتها شما فضای کافی برای اجرای یک ترکیب ندارید. اگر حریف سرسخت است و وارد گارد شما می شود شما زمان کافی برای اجرای چپ ندارید. یک راست به او بزنید و آن را با هوک چپ و راست ادامه دهید. اگر گاردش قبلا بازشده چرا وقت خود را با اجرای چپ هدر بدهید؟ با یک راست قوی شروع کنید. این ترکیب در فاصله ی کم خیلی خوب است.

ترکیبهای بیشتری نیاز دارید؟

شما نیازی نیست تا ترکیبهای بیشتری را یاد بگیرید. تنها لازم است که راه صحیح مشت زدن را برای رسیدن به ترکیبهای گوناگون فرابگیرید.

ضربه چپ را سبک بزنید

بسیاری از مبدتی ها سعی می کنند تا هر مشت خود را محکم بزنند. این کار را نکنید. انرژی و وزن بدن خود را برای یک ضربه ی راست قوی ذخیره کنید. هنگامی که چپ می زنید آن را سبک ولی دقیق اجرا کنید. همچنین شما می توانید هوگ چپ سبکی اجرا کنید تا خود اگر ضربه تان به خطا رفت از عدم تعادل خود جلوگیری کنید.

از ضربات فریبنده استفاده کنید

این مورد مهمی است. به جای اجرای یک چپ-راست از یک چپ فریبنده برای اینکه حریف گاردش را بالا بیاورد و راه برای راست شما بازشود استفاده کنید. این کار را با ترکیبهای دیگر هم بکنید. اولین یا دومین ضربه را برای فریب بزنید. می توانید یک چپ بزنید، یک راست فریبنده بزنید (تا حریف گاردش را در جلوی صورت بگیرد) و با یک هوک چپ گاردش را دور بزنید.

چپ را دوبار بزنید

همین تئوری درباره ترکیب چپ-چپ- راست هم صادق است اما می توانید به جای چپ دو بار هوک چپ یا آپرکات چپ بزنید. همیشه از ترکیب چپ-راست=چپ-راست استفاده نکنید. این ضربات قابل پیش بینی هستند و به سادگی سد می شوند. ترکیب چپ-راست-چپ-چپ-راست را امتحان کنید. این ترکیب سبب می شود تا حریف جهت اشتباهی را سد کند و شما او را با دست دیگر بزنید.

ضربات را سریع اجرا کنید

دوباره، تمام ضربات را با قدرت اجرا نکنید. آنها را سبک بزنید تا سرعت دستتان بالا برود و شانس بیشتری برای زدن حریف بیابید. می توانید زور خود را برای هنگامی که حریف را گیج،خسته، آسیب دیده و با گارد باز کردید نگه دارید. ضربات سریع ریتم حریف را خراب می کنند و ضربات واقعی قدرت واقعی را وارد می کنند.

به بدن ضربه بزنید

همیشه سر را هدف نگیرید. این روش خیلی قابل پیش بینی است و در برابر بوکسورهایی که به سرعت جابجا می شوند کارگر نیست. بدن هدف بزرگتری است و حریف را مجبور می کند تا گاردش را بالا و پایین ببرد. او را مجبور کنید که وقت بیشتری را صرف دفاع از خود کند و شانس خود را برای اجرای ضربه بیشتر کنید. مطلب دیگری که باید بدانید این است که یک ضربه ی خوب به بدن می تواند منجر به ناک اوت شدن حریف شود.

مهم نیست که چه ضربه ای می زنید، مهم این  است که چگونه ضربه می زنید.

بوکسورهای حرفه ای این ترکیبها را در عمل بارها و بارها بکارمی گیرند.  آنها سعی نمی کنند که ضربات بیشتر یا محکمتری بزنند. آنها به سادگی هدف، زاویه و زمان بندی خود را عوض می کنند تا حریف را از کار بیاندازند.